onsdag 8. april 2015

Tapping Batch#27

Da er det gått to uker og en dag siden bryggingen av B-day Nema IPA. Da er det på tide å tappe den på fat og flasker. Burde vel optimalt sett ha målt FG og sett at den holdt seg stabilt over noen dager, men jeg velger å tro at den er ferdig utgjæret etter to uker i gjæringskapet.
FG på denne ble 1.012, noe jeg er fornøyd med (Beersmith hadde estimert 1.011). En meget frisk IPA. Ganske krisp, men føles allikevel fyldig og god i munnen. Ingen tegn til alkoholsmak, selv med 6.7% ABV. Gleder meg til den er ferdig tvangskarbonert.


Merket at det var en stund siden jeg hadde rengjort fat, men det ordnet seg greit.
Å rengjøre Corneliusfat gjør jeg slik:
1. Fyller opp fatet med varmt vann og blander inn PBW. Lar det stå en time, før jeg snur fatet på hodet og lar det stå en time den veien også. Skrur ut gassventil og væskeventil samt lokk og bader det i PBW til slutt. Har også laget en pussefille som jeg drar igjennom stigrøret.

2. Kjører PBW gjennom ølslangen og kranen slik at jeg får vekk all skit som har lagt seg der.


3. Skyller fatet godt med varmt vann i dusjen.
4. Kobler fatet på kranen og skyller med varmt vann.
5. Fyller fat med vann og blander inn Starsan. Rister fatet godt.
6. Kobler fatet til kran og desinfiserer tappesystemet.
7. Legger ventiler og lokk i et eget bad med Starsan.
8. Monterer alt på plass, heller ut det som er igjen av Starsan og tapper øl på fat.



Når øl er tappet på fat, trykksetter jeg det. Slipper ut gass et par ganger for å få ut all oksygen. Setter rett i overkant 2 bar på fatet og lar det stå noen dager før jeg slipper opp trykket og karbonerer ferdig på 0.8 bar. Har litt korte slanger, derfor kan jeg ikke ha så mye trykk.

Så en blemme....

Her er temperaturen på vei ned,
men 27 grader er krise.
Hadde to kar i gjæringskapet. Sensoren til STC-1000 hadde jeg plassert oppå lokket til den underste bøtta. Tenkte at temperaturen skulle bli så cirka even steven. Men den gang ei. Hadde glemt å skru ned termostaten på frostvakten. Det viste seg at det har vært rimelig varmt for den øverste dunken. Satte sensoren på bøtta og la litt bobleplast over. Temperaturen på bøtta viste 27 grader.  Det ølet kan bli meget spennende. Ikke rart at det boblet over i gjærlåsen et par ganger. Burde jo ha tenkt tanken....
Snakk om FUCK UP! Men da har man lært det også.
Note to self: Sjekk termostaten på frostvakta.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar