onsdag 29. april 2015

Humledyrking oppdatering #2

Da har det gått noen uker siden sist, og jeg tenkte at det var på tide med en liten oppdatering.
Det er en ting som er sikkert, og det er at humleplanter ikke liker kald temperatur. Derfor er det meget synd at termostaten har begynt å krype ned mot null på natta. Får håpe dette bedrer seg snart, selv om langtidsvarselet ikke ser spesielt lovende ut.
OK, jeg tar det plante for plante. Sist hadde jeg plantet ut to, og hadde to stående i sørvendt vindu.

Northern Brewer
Northern Brewer: Denne spirer og gror, sakte men sikkert. Den er ikke veldig glad i kalde temperaturer, noe en kan se på bladene. De er mye grønnere når det er varmt. Men ikke noen krise egentlig.

Chinook
Chinook: Status er egentlig helt lik Northern Brewer. Den spirer og gror sakte, men sikkert.



Bramling Cross: Denne sto inne sist jeg oppdaterte. Da var den nesten 3 meter lang. Rett etterpå begynte finværet her i sør, og jeg tenkte at det var lurt å plante den ut. Det var det ikke. Tok ikke mange dagene før det ble litt kaldere i lufta. Dermed visnet denne (se over). Har klippet den helt ned, og satser på at den kommer tilbake med renter.

East Kent Golding

EKG: Denne sto også inne. Den spiret litt saktere enn Bramling Cross, men har kommet seg veldig. Plantet den ut for en uke siden. Den klarer seg bedre i kaldt vær, og har fortsatt å gro ute. Merker at denne også er litt preget av kaldt vær. Et av bladene har begynt å få noen hvite felt (se på bildet over). Håper at nok sollys på dagtid vil hjelpe på. Håper denne klarer seg til det blir litt varmere igjen.

Stay tuned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar