mandag 20. april 2015

Humledyrking oppdatering #1

Da er det kanskje på tide med en oppdatering på hvordan det går med humleplantene her på bruket. Det har gått nesten en og en halv måned siden sist. Da sto alle plantene trygt innendørs. Northern Brewer og Chinook hadde begynt å spire, mens det var helt dødt i pottene der jeg hadde Bramling Cross og East Kent Golding. Følgende har da skjedd siden sist:
- Flyttet Northern Brewer- og Chinook-plantene ut og plantet de i egne kasser i midten av mars. Det gikk skikkelig dårlig. Det var rett og slett for kaldt. Så de visnet med en gang. Derfor fant jeg fram en saks og klippet de helt ned, i håp om at de ville våkne til liv igjen og begynne å spire og gro. Det har de da gjort. Sakte men sikkert så vokser de noen millimeter om dagen. Det har til og med kommet fram flere skudd. Tenkte jeg skulle bruke rådet fra Chop&Brew og velge ut to av skuddene som jeg lar vokse oppover langs trådene jeg har montert, slik at de kan bruke all energien sin på de to skuddene.

Chinook
Northern Brewer
Har montert tråder som går helt opp til taket
fra hvert av hjørnene på kassene.
Kanskje ikke så lett å se på bildet.


- De to engelske plantene mine, Bramling Cross og EKG, hadde jeg mer eller mindre gitt opp. Ingenting skjedde, og det var ikke antydning til noe grønt på toppen av stiklingene som stakk fram. Men etter noen uker i solvinduet i stuen begynte det å skje noe. Bramling Cross-planten fikk plutselig litt farge, og vips så begynte den å strekke seg oppover. Etter hvert har den skutt skikkelig fart og har vokst helt ut av kontroll. Når det gjelder EKG, var jeg på tur til å kaste den, men bestemte meg for å gi den en sjans, ettersom Bramling Cross-planten plutselig tok av (en whiskytørstplante hvis man skal dømme utfra videoen under). Det gjorde jeg lurt i ser det ut som. Den har i løpet av den siste uken skutt fart, og vokser nå noen centimeter om dagen.
Disse to plantene kommer jeg til å plante ut i løpet av uken.






East Kent Golding-planten er fornøyd. Har funnet seg en lampe den kan
leke med. Håper den vil leke like mye ut som inne.


Fokus fremover, blir å passe på at de får nok vann og gjødsel. Disse plantene er noen trøste jævlar. Fyller på med vann i hvert fall et par ganger i løpet av uken. Må tenke ut en lur plan til sommeren da jeg reiser på ferie. Må nok lage et slags DIY-vanningssystem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar