lørdag 11. april 2015

Brygging av en gave. Batch#30

Svogers har kjøpt seg et lite naust ved fjorden ute ved Bokken, Rogaland. De ønsket seg et naustebrygg. Helst ville de være med å brygge selv, men det har vi aldri fått til. Dermed er det på tide å brygge gaven slik at den er klar til varme vår- og sommerdager ved sjøen. Og en frisk Weissbier må jo passe ypperlig til denslags.
Har brygget en Weissbier tidligere. Den ble infisert av bananfluer. Ikke spesielt deilig å kjenne øl som vokser i munnen og smaker oppkast. Så jeg håper det går bedre denne gangen.

Oppskriften er som følger:

Estimert OG: 1.050
Estimert FG: 1.012
IBU: 13.8 (Tinseth)

50% Hvetemalt
50% Pilsnermalt

Meskes i 60 i minutter på 67 grader. Mashout i 10 minutter på 78 grader.
Skyller til jeg har ca 30 liter.
Koker i 90 minutter.

50 g. Hallertau i 90 minutter
ca 1/2 tsk gjærnæring 15 min
1 tablett Whirlfloc 15 min

Gjær: WLP#300 Hefeweizen. Starter lagt på forhånd ift Mr. Malty
Gjæres på 18 grader. Skrus opp til 20 grader etter stormgjæring.


Logg:
Varmet opp ca 18 liter vann til 70.5 grader. Satser på en tykkere mesk denne gangen. De siste bryggene har jeg slitt med utbyttet. Håper dette hjelper.
Innmesk kl. 1850, sirkulerer hele veien. Temperaturen ligger på 66 grader til å begynne med, når 67 grader etter hvert.
Utmesk kl 2020. 78 grader i 10 minutter
Skyller med 19 liter vann.
Preboil SG: 1.044
Kok kl. 2115. Koker i 90 minutter pga at jeg bruker pilsnermalt. Forhindrer DMS, aroma og smak av hermetisk mais.
OG ble til slutt 1.049. Det er jeg fornøyd med.
Pitchet gjæren på 18 grader. Kjølingen tok 40 minutter. Selvsagt ble magneten med i karet, for andre gang på kun kort tid. Når skal man lære????!!!
Da er det bare å vente. Vørteren smakte i hvert fall godt.

Må si jeg er fornøyd med utseendet
Alabama IPA.
Smaking av Alabama IPA underveis.
Denne har stått å godgjort seg i et gode to uker. Spennende å endelig smake vårt første rebrygg. Batch#2 av denne var mer bitter. Skikkelig god punch i smaken. Ikke å ta feil av at man drikker IPA.
Mangler kanskje den smoothe smaken den forrige versjonen hadde. Munnfølelsen var bedre sist. Neste gang vi brygger denne skal det legges til ekstra aroma- og smakshumle. Smakte deilig Simcoehumle, men kunne vært enda mer.

Fikk også smakt på Fjellbryggeriet sin Korp (stout) og Ægir sin Mai Helles Bock. Finfine øl begge to.  Helles Bock er noe som skal brygges, det var skikkelig yumyum.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar