onsdag 29. april 2015

Batch#35: Saison for loving+tapping av batch#32

Planen var egentlig å brygge en amerikansk blonde ale, men har allerede to amerikanske  lyse ale på tap. Så da falt valget på historisk sett sommerølet med stor S, en Saison. Historisk sett så ble Saison brygget til folket som arbeidet på jordene om sommeren. Rent tørstedrikke i stekende sommersol der altså. Opprinnelig hadde ølet en svakere alkoholstyrke. Man kunne jo ikke ha en haug med arbeidere ravende drita rundt på jordene. Det var ikke før etter WW2 at det ble vanlig at Saison ble brygget sterkere. I følge BJCP Style Guidelines skal alkoholprosenten ligge mellom 5% og 7%.
Bildet er lånt fra BryggSelv.no
Da jeg satte opp oppskriften brukte jeg boken "Brewing Classic Styles". Den anbefales til alle som vil lese litt mer om stilartene, få en hvis peiling på hvilke ingredienser som hører til de forskjellige stilartene og hvordan de brygges/gjæres. I følge Jamil Zainasheff (bryggeguru og forfatter) skal en Saison være så tørr som mulig. Det er faktisk innenfor stilarten å gjære den ned til 1.002. Nå kan det jo selvsagt diskuteres om man må gjære så langt ned. Smaken er som kjent som baken, delt i to. Det er jo tross alt innenfor med 1.012 også. Jeg går for langt ned i min bryggeplan.
Oppskriften er tålig enkel. Pilsnermalt som base, med litt Munich malt og hvetemalt, pluss en liten dæsj Caramunich for farge. I tillegg så tar jeg med 400 gram farin under gjæringen, for at det skal gjære lengst mulig ned.
Europeisk humle er obligatorisk for stilen (finnes mange eksempler på bruk av amerikanske), så valget falt på Mandarina Bavaria. Denne humletypen har jeg ikke prøvd før, men tenker det kan bli spennende med smak og aroma av sitrus og mandarin. Gjæren blir WLP566 Saison II.

Navnet på ølet er hentet fra den deilige låta "Time of the Season" av The Zombies. Sjekk den ut. Kanskje en av de deiligste låtene som finnes, spesielt nå som sommeren står for tur.



Oppskriften er som følger:
Estimert OG: 1.058
Estimert FG: 1.005
IBU: 10 (Tinseth)

80% Pilsnermalt
6.7% Munich malt 25 EBC
5.0% Wheat malt
1.7% Caramunich 90 EBC (for farge)

Meskes på 63 grader i 90 minutter. Meskes så lenge for å være sikker på at jeg får ut nok sukker siden jeg mesker på lav temperatur. Utmesk 10 minutter på 78 grader.

Mandarina Bavaria. Nydelig på lukt.
25 g Mandarina Bavariai 90 minutter
1 tablett Whirlfloc 15 minutter
1/2 tsk gjærnæring i 15 minutter
35 g Mandarina Bavaria i 15 minutter
30 g Mandarina Bavaria i 2 minutter

Kokes i 90 minutter. Kjøles ned til 19 grader og tilsetter WLP566 (Starter utfra Mr. Malty). Temperaturen økes etter stormgjæring til 24-25 grader(settes på badet). Temperaturøkningen er for å la gjæren sette et enda større preg på ølet. Tilsetter 400 gram sukker kokt ut i 4 dl vann etter stormgjæring.

Logg:
Gjærstarter laget på forhånd, regnet ut med Mr. Malty. Glemte å tømme ut Starsan fra kolben før jeg hadde i maltekstraktblandingen og gjær. Ikke mye det var snakk om. Kan umulig ha noe å si for smak. Dekanderer av meste av vørteren før jeg tilsetter gjæren så er problemet løst.

Dagens bryggeselfie.

Varmet opp vannet til 67 grader.


0900: Innmesk. Satte PID på 63.5 grader. Jevn temperatur hele veien. SG etter 45 minutter var 1.065. Fin gjennomstrømning mens jeg sirkulerte. Slapp å røre så mye. Mesket i 1 1/2 time.
1115: Utmesk nådd (78 grader). Kjørte steget i 10 minutter. SG var 1.071.
Skylling: Skylte med 14 liter vann. Preboil var 1.050. Dette er ganske høyt med tanke på at jeg skal ha i sukker under gjæring. Spørs om mengden må reduseres.
12.00: Kok. Kokte i 1 1/2 time. Kjøling i 35 minutter. Endte på 24 liter med en OG på 1.054. Det vil si at sukkermengden må reduseres, evt at jeg får litt sterkere øl.
Fant en formel på å regne ut hvor mange gravity-poeng sukker gir. Med opprinnelige 400 gram sukker vil jeg få (0,4x8,33333x46)/246=6,38. Det vil si at jeg får 1.054+1.006=1.060.
Tenker jeg reduserer mengden til 200 gram. Da ender jeg på 1.057.
Ingen usmaker i vørteren, og fargen var meget sexy synes nå jeg.



Nå står det 24 liter å koser seg på 19 grader. Gjæringskaret er selvsagt gjort rent med store doser klor og deretter desinfisert med Starsan.



Et skår i gleden var at pumpa knakk etter kjøling. Mistet den i murgulvet....


Da er det bare å bestille ny...



Tapping av batch#32: The Evil Mr. Weissguy

Takk til et skikkelig midt-på-treet-brygg, og velkommen i stua til et annet forhåpentligvis mye bedre brygg.




Da er det endelig øl i samtlige kraner. Det vil si den ene krana er forbeholdt ungene, og der er det fruktbrus. Så nå kan bare sol og varme melde sin ankomst, slik at man kan få satt seg på verandaen og kost seg med deilig øl. Men enn så lenge så funker det innendørs også.
Fatet og øllinjen ble rengjort etter alle kunstens regler. PBW, skylling og Starsan funker som fjell.
FG ble målt til 1.012, noe som var målet i oppskriften.
Fikk fylt 12 flasker i samme slengen. Ny flaskeskyller og korkemaskin funket som bare juling. Korkemaskinen fra BryggSelv virket mye mer solid enn den forrige vi hadde. Eneste som manglet var en magnet for å feste korken. Men det blir vel en vanesak.
Et skår i gleden var at tuppen på flaskefylleren forsvant ned i avløpet under vask etter endt fylling. Nå slipper jeg å vurdere om jeg skal kjøpe ny. Nå må det kjøpes ny.

Men uansett et fat og 12 flasker med deilig Weissbier står til karbonering. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente en ukes tid. Blir spennende å smake to weissbiers opp mot hverandre. Skal prøve meg på å ta dere igjennom smaksnotatene, sett fra en amatørs synsvinkel.

Godt fruen ikke er hjemme mens jeg roter og tapper øl.

Ny flaskeskyller og korkemaskin.

Kanskje ikke så Weiss, men deilig på smak.

FG: 1.012 som forventet.

Selv om jeg har fat, kaster jeg ikke resten.
Deilig å ha noen flasker også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar