onsdag 22. april 2015

Tapping #29 The Dirty Glass

Endelig har det gått 14 dager og The Dirty Glass er klar for å bli tappet på fat og flaske. Har fulgt med på FG-verdiene og den har holdt seg stabilt på 1.014 de siste dagene, noe som er den verdien som var estimert i Beersmith. Det er godt det er noe som går etter planen. OG (1.056) var jo altfor lav i forhold til det som var ønsket på denne her.

Når det gjelder tappingen skjer dette på fat og flakse. Kaster jo ikke 5 liter med godt øl i dass fordi fatet er fullt. Dermed blir det litt ekstra jobb, men det er vel verdt det. Vet at naboene er glad for at det blir med noen flasker på en fredagskveld i bua eller på verandaen.
1.01
Fatet er gjort rent med PBW. Fyller det litt over halvfullt med varmt vann og blander i PBW. Lar det stå i en time, før jeg snur det på hodet og lar det stå en time til. Kjører det så igjennom tappelinjen.
Lar ventiler og lokk ligge i PBW en times tid i tillegg. Så skyller jeg med vann tre ganger, og kjører dette gjennom tappelinjen. Så fyller jeg opp med Starsan og kjører gjennom linjen. Klart til tapping!
Flaskene er nye fra Bryggselv. De skyller jeg med varmt vann, før jeg spruter de fullt av Starsan og lar de stå til tørk.
Før flasking stikker jeg alltid om til et kar med kran. Dette er gjord rent med klor. Skyller det godt før jeg heller i Starsan, rister godt og lar det stå noen minutter. Da er det klart til omstikk og tilsetning av sukkerlake. Når jeg tapper over på fat, har det hendt et par ganger at jeg glemmer sukkerlake. Det er like forbanna kjipt hver gang. Derfor har jeg begynt å skrive lapp for å huske. Demens ligger til familien. Kjipt at den begynner å slå inn i en alder av 38.....

Tappingen er unnagjort. Da er enda et fat satt i kjøleskapet. Der er det så stappet at døra må tapes igjen. Har satt fatet på trykk (1.2 bar skulle gi ca 2.5 vol).
Fikk 10 halvlitersflasker i tillegg. Blandet inn 6 gram pr liter med sukker (lager sukkerlake).

Ølet er definitivt en INDIA Brown Ale. Bitterheten slår inn med en gang. Den har en utpreget nøtte/ristet brød-karakter. Er glad jeg ikke brukte humle med for mye sitruspreg. Passet perfekt med litt mer spicy og grønne toner i denne. Blir spennende å få kullsyren på plass. Tror den kan bli en vinner til grillmat.
Listen begynner å fylles opp. Mangler noe på tapp 3.

Begynner å bli fullt. Tre fat og CO2-tank. Nesten ikke
plass til slangene....


Døra må tapes igjen for at det skal bli tett.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar