onsdag 22. april 2015

Restebrygg #Batch33: Hail Pale

Det er begynner virkelig å bli varmere i været, og varmt vær gir tørste munner å fylle. Derfor brygges det iherdig om dagen. Og det brygges lyst øl. Og slik fortsetter det et par brygg til (neste brygg blir en amerikansk blonde ale evt en saison. Har ikke bestemt meg enda...).
Var innom BryggSelv i dag og handlet flasker og korker. Bestemte meg litt på sparket for å brygge på kvelden, så da slengte jeg med en pose med malt i samme slengen. Hadde en oppskrift liggende klar i Beersmith på telefonen. Oppskriften er satt opp for å gi en lettdrikkelig Pale Ale.
Munichmalten er med for å få mer maltsmak. Liker å gi pale ale og IPA litt backbone. Caramalten for å gi litt sødme uten at det blir for overdrevent. Havregrynet er med for å gi bedre skumfasthet og kropp.
Humleskjemaet var opprinnelig 15 gram med Chinook som bitterhumle og 100 gram Amarillo for smak og aroma. Men ettersom fryseren er full av humlerester ble det i stedet "man tager hva man haver". Det er ikke ofte jeg bruker så mye forskjellig humle i et brygg, men tenkte jeg skulle kvitte meg med det jeg hadde igjen. Tok med Willamette fordi jeg liker det spicye preget den setter. De siste humletilsetningene er for å gi en sydhavsk aroma. Håper dette kan bli en slager utover våren.

Oppskriften er som følger:
Estimert OG: 1.053
Estimert FG: 1.011
IBU: 36  (Tinseth)
EBC: 14.4

84.7% Pale Malt
8.5% Munich malt 25 EBC
5.1% Crystalmalt 75 EBC
1.7% Havregryn

Meskes i 60 minutter på 67 grader. Mashout i 10 minutter på 78 grader.
Skyller til jeg har ca 30 liter.

15 g Chinook i 60 minutter
10 g Willamette i 25 minutter
15 g Willamette i 15 minutter
15 g Centennial i 15 minutter
ca 1 ts Gjærnæring 15 minutter
1 tablett Whirfloc 15 minutter
15 g Centennial i 5 minutter
15 g Ahtanum i 5 minutter
15 g Citra i 5 minutter

Gjær: US-05
Gjæres på 19 grader. Skrus opp til 20 grader etter stormgjæring.
Tørrhumles med 15 g Centennial, 15 g Ahtanum og 15 g Citra.

Logg:
1900: Innmesk. I det halve posen med malt var tømt i kjelen så jeg at det lakk fra slangen ved kranen. Stoppet opp og fikset. Etter at malten var rørt inn og alt gikk av seg selv, tok jeg turen inn for å hente humle. I det jeg kommer tilbake ser jeg at pumpa har tettet seg og det så vidt kommer væske ut av nippelen og ned i kjelen. Det vil si det renner ut av nippelen, ned langs nippelen og på utsiden av kjelen. Heilt topp. Hvor skal dette ende?!?!
Temperaturen holdt seg jevnt hele veien. Problem tre dukket opp. Hadde fin strøm på resirkuleringen, men det jeg ikke la merke til var at det fortsatt rant mesk ned langs nippelen og ned på gulvet. Var ikke mye vørter det var snakk om, men latterlig irriterende er det uansett.
2020: Utmesk i 10 minutter. OG etter utmesk 1.076.
Skylling: 18 liter. Preboil var 1.047.
Kraftig kok i 60 minutter. Endte på 1.054 til slutt. For en gang skyld er jeg over estimert OG.
Fin lys farge. God på smak.
Satte gjæringsbøtta i skapet sammen med Mr. Weissguy. Der står den 19 grader.
Da er det bare å lene seg tilbake og vente i et par uker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar