fredag 30. oktober 2015

Tapping av #42: Gyllen Humlesnurr

FG: 1.014-ish
Jeg har stort sett alltid ventet 14 dager med å tappe øl etter gjæring. Dette fordi at gjæren skal få rydde opp etter seg. Men på grunn av at tidsskjemaet for tiden er rimelig stramt, så ble det 12 dagers gjæring denne gangen. Har målt FG de to siste dagene, og den har holdt seg stabilt på 1.014. Hvorfor FG ble såpass høy skjønner jeg ikke. Følte mesketempen holdt seg stabilt der den skulle, men mulig jeg må sjekke termometeret mitt....
Det er deilig å kunne tappe på fat. Flasker det som blir igjen i gjæringsbøtta, så det blir jo litt ekstra jobb med det. Alt skal jo vaskes og desinfiseres (omstikkfat, flasker, fat, tappelinjer). Men kan jo ikke tømme ut øl i vasken. Fasiten ble et stk fullt Corneliusfat pluss åtte halvlitersflasker. 
Litt om smak og aroma. Aromaen må jeg si er noe av det bedre jeg har kjent. Humlene som ble brukt var Chinook, Mosaic og Equinox. Dette er en meget vellykket kombinasjon. Etter min nese så er det en klar aroma av eple og tropisk frukt. Eple var det første som jeg tenkte på da jeg la nesen nedpå gjærlåsen. 
Når det gjelder smaken, så er jeg glad at den ikke gjæret ned til målet på 1.011. Tror den hadde blitt for bitter i smaken, hadde det ikke vært for restsødmen som er igjen. Humlesmaken er nydelig. Smaken av humle treffer ganske kraftig og holder seg godt i munnen. Tropisk, men ikke overdrevent.
Skal bli moro å se hvordan det blir etter at den er ferdig karbonert. Det vil vel forhåpentligvis sørge for at smaken av humle kommer enda tydeligere fram. Så gjenstår det å se hva andre mener. Smaksprøver deles ut til kolleger om et par uker.

Fin på farge. Passer godt med navnet.


Corneliusfat er så latterlig lettvint.


8 flasker i tillegg er den finfin bonus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar