torsdag 22. oktober 2015

#42: Gylden Humlesnurr

En litt sen oppdatering.
Da er strømmen i garasjen tilbake, så da blir det morgenbrygging på en lørdag.
Og det er i overkant av 4 uker til fest med jobb her på bruket. Det vil si at kranene må fylles opp og jeg har fryktelig dårlig tid.
IPA er en favoritt hos mange, og fatet i baren er nesten tomt. Det ligger dermed an til at det serveres BLODFERSK IPA på fest.
Først noen tanker rundt oppskriften og hva jeg tenkte når jeg satte opp oppskriften.  Pale Malt er basisen for maltsammensetningen. Har lagt til litt Carared for å gi den et snev av karamell, honning og kjeks (i følge Bryggselv). Dette vil også gi litt fyldigere øl. Har også med Carapils for skumfasthet og fylde. I tillegg til caramalten har jeg med Vienna malt for litt mer maltsmak.
Denne gangen så vil jeg ha en ale som er litt tørrere (ikke så mye restsødme) enn jeg har brukt på å brygge den, derfor går jeg for en litt lavere mesketemperatur (65 grader).
Når det gjelder humlene så prøver jeg ut to nye typer her på bryggeriet, Summit og Equinox. Summit bruker jeg kun som bitterhumle, siden jeg har lest at en del opplever løksmak hvis man bruker den sent i kokingen. Equinox er av den tropiske typen, akkurat slik jeg liker den. Setter denne sammen med Mosaic og tenker at det er en spennende kombinasjon. For å få en litt punch i smaken har jeg liggende litt Chinook som kan gi en spennende tvist på smak og aroma. Det vil tiden vise.
Det er jo akkurat dette som er gøy med brygging. Prøve seg fram og kjenne i etterkant om man treffer. Går det åt skogen, er det jo bare å gjøre forandringer og prøve flere ganger. Eventuelt så brygger man noe helt annet...


Oppskriften er som følger:
ca. 25 liter
Forventet OG: 1.060
Forventet FG: 1.011
IBU: 90.2
EBC: 12.7

Malt:
86.1%         Pale malt
6.9%           Vienna malt
4.2%           Carared
2.8%           Carapils
Meskes på  65 grader i 60 minutter.
Utmesk 78 grader i 10 minutter.

Humle:
Summit @ 60 min 0.8 g/l
Equinox @ 20 min 0.8 g/l
Mosaic @ 20 min 0.8 g/l
Chinook @ 20 min 0.8 g/l
1tbl Whirfloc
Equinox @ 10 min 0.8 g/l
Mosaic @ 10 min 0.8 g/l
Chinook @ 10 min 0.8 g/l
1/2 ts Yeast nutrient
Equinox @ 0 min 1.2 g/l
Mosaic @ 0 min 1.2 g/l
Chinook @ 0 min 1.2 g/l

Gjæres med US-05 på 19 grader.

Equinox @ tørrhumle 1.2 g/l
Mosaic @ tørrhumle 1.2 g/l
Chinook @ tørrhumle 1.2 g/l

Logg:
Oppvarming av ca. 22 liter vann til 69.5 grader, noe som skal gi 65 grader under mesk når malten helles i.
8.40: Innmesk. Mesket i en time på jevn temperatur. Hold 65 grader hele veien. Maltrøret var stappfullt, noe som førte til tykk mesk. Måtte røre mye for at det ikke skulle renne over i maltrøret.
Etter en time mesk ble temperaturen skrudd opp til 78 grader på PID´en. Men du dæven å lang tid det tok for å nå den temperaturen. Det er vel straffen for å stå ute i en garasje en kald høstmorgen.
Etter utmesk ble det skyllet med 16 liter vann.
11.27: Kok. 12.27: Start kjøling. Det tok 45 forbanna minutter for å få temperaturen ned i 20 grader. Må få orden på motstrømskjøleren som ligger der og irriterer. Lekker fortsatt.
Vel, vel. Den ble tappet og tilsatt gjær. Tilsatt O2 og satt i skap på 19 grader.
OG ble som forventet: 1.060.

En vellykket bryggeøkt. Nå er det bare å vente noen dager før den tappes på fat. Har stadig stukket nesen over gjærlåsen (blir aldri lei det), og det lukter meeeeget spennende.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar