mandag 26. oktober 2015

Batch#44: Ahtablonde

En siste oppdatering fra forrige ukes brygging.
Ser ut som jeg har snudd litt på året, med å brygge lettdrikkelig øl til vinterhalvåret. Burde jo sånn sett hatt kranene fulle av stout, porter og andre mørke øltyper. Men jeg synes nå det er digg å ha en lettdrikkelig øl til fotballkampen (yes, så langt er det mye Arsenal-kamper som sendes), uten å være redd for å gå på en smell etter tre halvlitere.
Den siste i rekken er da en amerikansk blonde. Har laget blonde en gang før, men den var med belgisk gjær og britisk humle. Denne gangen kan det vel diskuteres om hvilket land den er fra. Britisk malt og gjær, amerikansk humle og vann fra Norge.... Vi kaller det en blonde tenker jeg. Har på følelsen av at blonde kanskje ikke er den typen det brygges mest av her til lands. I statene er det blitt mer og mer vanlig, en leskende lett øl i plenklippingen. Her skal det vel måkes snø, så den kan jo bli grei å ha på krana i det tilfellet.
Oppskriften har jeg vært litt frem og tilbake på. Har lest litt rundt på forskjellige bryggeforum i fra unaiten, hentet litt inspirasjon fra oppskrifter som har kommet godt ut på Beersmith osv. Kom fram til at jeg bruker palemalt som base. Var inne på tanken å bruke pilsnermalt i stedet for å få den enda krispere, men gikk for palemalt, siden det er gjengangeren i de amerikanske versjonene.
Har med Viennamalt for litt mer maltpreg, lys caramalt for å få den litt søtere og hvetemalt for fylde og skum. Planen var egentlig å bruke en blanding av Amarillo og Centennialhumle. Det gikk dessverre ikke. Amarillo får man ikke tak i før neste innhøsting er klar. Og Centennial var de jammen meg tom for på BryggSelv da jeg handlet inn. Da gikk jeg for Ahtanumhumlen som er tålig lik på de to førstnevnte. Den er dog litt lavere i alfasyreinnholdet. Så dette ble altså en singelhop blonde.
Til gjær har jeg gått for engelsk tørrgjær (Nottingham fra Danstar). Hadde vel egentlig tenkt til å bruke US-05, men mange på Homebrewtalk som var fornøyd med No
ttinghamgjær i blonde, pga at den får frem maltpreget i ølen. Så denne skal det bli spennende å se hvordan blir.

Oppskriften er som følger:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 33.62 l
Post Boil Volume: 29.12 l
Batch Size (fermenter): 25.00 l   
Bottling Volume: 23.00 l
Estimated OG: 1.048 SG
Estimated Color: 10.1 EBC
Estimated IBU: 24.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 78.4 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
0.25 kg               Caramel/Crystal Malt - 10L (30.0 EBC)    Grain         1        4.4 %         
4.70 kg               Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC)           Grain         2        82.5 %        
0.50 kg               Vienna Malt (6.9 EBC)                    Grain         3        8.8 %         
0.25 kg               Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain         4        4.4 %         
20.00 g               Ahtanum [4.80 %] - Boil 45.0 min         Hop           5        8.7 IBUs      
20.00 g               Ahtanum [4.80 %] - Boil 30.0 min         Hop           6        7.3 IBUs      
15.00 g               Ahtanum [4.80 %] - Boil 20.0 min         Hop           7        4.3 IBUs      
15.00 g               Ahtanum [4.80 %] - Boil 10.0 min         Hop           8        2.6 IBUs      
15.00 g               Ahtanum [4.80 %] - Boil 5.0 min          Hop           9        1.4 IBUs      
2.0 pkg               Nottingham (Danstar #-) [23.66 ml]       Yeast         10       -             


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5.70 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 14.86 l of water at 72.4 C          66.0 C        60 min        
Mash Out          Add 8.32 l of water at 95.1 C           75.6 C        10 min        

Sparge: Fly sparge with 16.14 l water at 75.6 C
Notes:
------


Logg (22.10.15)
Varmet vann til 69 grader.
1845: Mash in. Glemte å skru ned temperaturen på temperaturstyringen (PID) i starten. Hadde 67 grader et sted i mesken, mens jeg hadde 65 andre steder. Karusell! Jevnet seg ut på 66 grader etter ca 10 minutter.
20.10: Utmesk ble 10 minutter ekstra pga en liten tur inn til ungene.
20.30: Skylling i 20 minutter med 14 liter vann på 80 grader.
21.05: Kok. Tilsatte humle på angitt tidspunkt, men holdt på å glemme gjærnæring og whirlfloc.
22.05: Kjøling i 40 minutter. Ny kjøler snart? Evt få i gang motstrømskjøleren....
OG målt til 1.050, altså to poeng over forventet. Det er bedre enn at den havnet under.
Beluftningssteinen har gått tett, så denne gangen var det tilbake til ristingen. Kunne jo selvsagt ha tilsatt O2 uten beluftningsstein(brusestein), men det tenkte jeg ikke på da....
Gjær tilsatt og satt i gjæringsskap på 18.5 grader.
Så er det bare å vente og se.








En liten smaksprøve ble det også tid til. The New and Improved Dirty Glass har stått en ukes tid på fat og fått karbonert seg. Den den trenger å stå litt til. Det er førsteinntrykket etter en smak. Den må bli litt rundere i kantene. Så langt var forgjengeren bedre.
Den har en deilig aroma der det fruktige blander seg med malten, men den er nok noe i overkant bitter i smaken. Så neste batch med denne så skal IBU skrues ned. Men tror jeg går for samme oppskrift. Den virker lovende.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar