fredag 2. oktober 2015

Batch #41: The New&Improved Dirty Glass

Orginalen
Etter en laaaang pause er AGB i gang igjen med å brygge øl. En travel sommer og sensommer har gjort sitt til at tida ikke har strukket til. Men nå er det tomt for øl på flaske og på fat, så da må noe gjøres. Begynte i forrige uke med brygging av Pale Ale til sørlandsmesterskapet i Grimstad. Denne ble tørrhumlet i går. Kommer tilbake med mer info om denne senere. Pga ødelagt telefon blir det dårlig med bilder fra selve bryggingen.

Men som sagt, fatene begynner å bli tomme. Det passer dårlig siden kollegaene mine på skolen kommer og skal smake øl uti november. Så her må man stå på for å gjøre folket fornøyd.
En personlig favoritt har så langt vært Batch#29: The Dirty Glass. Har likt potensialet til denne Brown Alen. God bitterhet, nøttepreg i smaken og god smak av humle. Men har hatt lyst til å gjøre litt med smaken. Kanskje få frem litt mer smak av karamell og toast, uten å overdrive det helt, samt få litt mer fylde. Prøver da med å øke bruken av caramalt. I mitt stille sinn tror jeg at det vil funke, så får vi se. Når det gjelder humlesmak og aroma, vil jeg ha noe mer tropisk i smak og aroma. Ikke så det bikker inn i en voldsom IPA-versjon, så jeg holder fortsatt på Willamette i humleskjemaet. Men Centennial er denne gangen byttet ut med min favoritt, Simcoe. Som en ekstra spiss på det hele la jeg til 20 gram med Chinook @ 15 min, for å få en liten punch i smaken.
Kuttet Dememera sukkeret denne gangen, for å se om det har noe å si på smaken i forhold til søthet.

Oppskriften (25 liter) er som følger:

Efficiency: 72%
Forventet OG: 1.059
Forventet SG: 1.011
ABV: 6.39%
IBU: 54.4
EBC: 36.7

Malt:
5.5 kg Maris Otter 5 EBC (82.9%)
0.3 kg Carared 50 EBC (4.5%)
0.3 kg Crystal malt 120 EBC (4.5%)
0.3 kg Special Roast 100 EBC (4.5%)
0.25 kg Pale Chocolate 600 EBC(3.8%)

65 grader i 60 minutter.
78 grader i 10 minutter.

Humleskjema (koketid 60 min):
Hop heaven
15 g. Chinook @ 60 min
30 g. Simcoe @ 15 min
30 g. Willamette @ 15 min
20 g. Chinook @ 15 min
30 g. Simcoe @ 0 min
30 g. Willamette @ 0 min
30 g. Simcoe tørrhumling i 5 dager
30 g. Willamette tørrhumling i 5 dager

Whirlfloc @15 min
Yeast nutrient @ 10 min

Gjæres med US-05 på 18 grader.


Logg:
Må jo smake litt underveis
Varmet opp 22 liter vann til 67. 5 grader. Sist vi brygget så ble vannet litt for varmt og vi fikk for høy mesketemperatur. Derfor startet jeg litt lavere nå.
Mesket inn kl. 18.10. Mesken havnet på 63 grader, men gikk forholdsvis fort opp til 65 grader som var målet. Fikk litt problemer med pumpa underveis. Den tettet seg litt, men slapp å koble fra og mekke. Puh!
Etter endt mesk skrudde jeg opp til 78 g. Brukte 30 minutter på å nå denne temperaturen. Mashout i 10 minutter.
Skyllet med 15 liter vann på ca 80 grader.
Kok kl 20.23. Ingen overkok denne gangen!
Kjøling tok 45 minutter. Må få fikset motstrømskjøleren til neste gang. Testet den i går med vann, men den lekker litt mye vann enda. Fikses til uken.
OG havnet litt under med 1.055. I følge Beersmith blir det da en effektivitet på 67%. FG blir 1.010
Tilsatte oksygen og gjær. Satt i skapet på 18 grader. I dag er gjæringen i gang og lukter amerikansk øl.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar