fredag 15. mai 2015

Tapping av #Batch35: Saison for loving

Da er har Saison for Loving stått i gjæringskapet i to uker. Holdt den nede på 18.5 grader til stormgjæringen var over. Etter dette flyttet jeg gjæringskaret over i karboneringsskapet der det er ganske mye varmere. Ser i etterkant at jeg kanskje skulle vært mer forsiktig i forhold til temperaturen. Det gikk i fra 18.5 grader og opp til 24-25 grader, noe som kanskje ble for mye for gjæra. Ettersmaken bar preg av alkoholsmak (fusel), noe som skyldes enten for lite gjær eller for høy temperatur under gjæringen. Dette har jeg vært borti en gang før (Stoute karer), men der forsvant alkoholsmaken etter en måneds lagring. Min teori er at sukkerlaken som ble tilsatt under gjæringen har bidratt til økt gjæringsaktivitet, samtidig som jeg skrudde opp temperaturen. Learning by failing.
Men bortsett fra dette, så er jeg egentlig veldig fornøyd med denne. Den gjæret godt ned, endte på 1.006, så den er fin og tørr. Fargen er upåklagelig og smaken var knall, med skikkelig kryddertoner. Hva slags krydder klarer jeg ikke å sette fingeren på. Smaksløkene er ikke godt nok trent til å kjenne den slags.
Uansett nå står fat og flasker og godgjør seg i boden. Kjøleskapet med fat er fullstendig pakket til randen, slik at døra må tapes igjen. Men nå er det masse snadder på kranene, hvilket er deilig med tanke på de fine sommerdagene som står for tur.

















Legger med en video av første smaksprøven





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar