torsdag 28. mai 2015

Brygging av batch#38: Katarina Wit(t)

Koriander, Saaz og appelsinskall
Brygg to i det belgiske prosjektet var opprinnelig en blonde, men etter å ha lest litt på Norbrygg sitt forum ombestemte jeg meg. Trodde at belgisk wit skulle brygges med wit-gjær, men så at folk har brygget wit med WLP530-gjær og vært godt fornøyd med resultatet. Så hvorfor ikke? Wit it is. Eller en Katarina Wit(t).
Basen er pilsmalt og hvetemalt. Da jeg kjøpte malten ble jeg tipset av en medarbeider på Brygg Selv om at i wit skal man bruke puffet hvetemalt. For litt mer fylde så har jeg tatt med litt Munichmalt. Tilslutt har jeg med havregryn, noe jeg leste skulle være helt knall i en wit. Husker ikke hvor på nettet, men lurer på om jeg leste det på byo.com. Har snust rundt på nettet og sett forskjellige oppskrifter. O store Gahr bruker en halvkilo i sin wit. Det synes jeg virket i meste laget så begrenset det til 150 gram. Skal være lett og leskende denne her.
Når det gjelder humle så hadde jeg opprinnelig satt opp kun bitterhumle (Northern Brewer), men ombestemte meg i siste liten og la til en liten dose med Saaz ved 10 minutter igjen av koken.
Men noe av det som er kjennetegnet til en wit er appelsinskall og koriander. Krydder kan fort bli overkill i øl, derfor var jeg litt forsiktig her. 1 gr. pr. liter med koriander burde være nok til at man kjenner smaken uten at den blir for voldsom. Doblet i forhold til mengde med appelsinskall, noe jeg tror kan bli friskt og godt. Tiden vil vise.

Oppskriften er som følger:

Estimert OG: 1.050
Estimert FG: 1.010
IBU: 17.5

45.9% Pilsnermalt
27.5% Hvetemalt
18.3% Puffet hvete
5.5% Havregryn
2.8% Munichmalt

Stegmeskes. 30 minutter på 50 grader og 30 minutter på 66 grader. Utmesk 10 minutter på 78 grader.

Northern Brewer til 14.9 IBU i 90 minutter
Gjærnæring i 15 minutter
Whirfloc i 15 minutter
Saaz til 2.6 IBU i 10 minutter
Koriander 1gr. pr. liter i 10 minutter
Appelsinskall 2gr. pr. liter i 10 minutter

Kokes i 90 minutter pga bruken av pilsnermalt. Kjøles ned til 18 grader. Pitcher topphøstet WLP530 fra forrige brygg.

Logg:

Varmet opp vann til 53 grader.
1505 Innmesk. Traff 51 grader, en grad for mye. 30 minutter med pumpe. Veldig tåkete vørter.
Satte opp temp til 66 grader etter 30 minutter. Nådde temp 1610. Mesket i 55 minutter. Jevn temperatur. Mesk ferdig kl 1705. Utmesk på 78 grader nådd 1745. Utmest i 15 minutter.
1800: Skylling, 18 liter.
1845: Kok.
2015: Kjøling. Kjølet i 40 minutter.
Oksygenflaske og regulator fra Jula, flowmeter fra eBay
og beluftningsstein fra AliExpress.
Slangene er fra BryggSelv.
Tilsatte oksygen med det nye oppsettet (helt fantastisk lettvint!). Tilsatte 1l/min i ett minutt.
Helte i WLP530 fra forrige brygg. Tror kanskje det ble plenty. Vanskelig å beregne slurry synes jeg.
Nå står den og koser seg på 18 grader. Håper den er litt roligere denne gangen. Forrige batch griset til kjøleskapet innvendig. Mye skum og trykk i bøtta. OG denne gangen ble 1.050, så det bør bli litt roligere håper jeg.
Bryggedagen ble litt lengre enn planlagt. Løp litt frem og tilbake, ryddet litt, la sammen noe klær, lagde middag og kjørte guttungen hjem fra håndballtrening. Funket som fjell det!

Soundtrack:
Faith no More: Sol Invictus
Millencolin: True Brew










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar