lørdag 7. mars 2015

Hjemmedyrket humle

Før jul bestilte jeg fire humlestiklinger fra Willingham Nurseries i England. Jeg hadde sett en episode av Chop&Brew som ga meg masse inspirasjon. Det så jo ikke ut som det skulle være noe hokus pokus i det hele tatt. Valgene falt på Chinook, Bramling Cross, Norther Brewer og EKG fordi:
- Chinook bruker jeg mye som bitterhumle i IPA og Pale Ale.
- Bramling Cross har jeg ikke brukt før, men synes den virker spennende. BrewDog bruker den mye.
- Northern Brewer brukte jeg i min beste Porter så langt, Dark Horse.
- EKG ble bestilt fordi jeg liker å brygge engelsk, og EKG er erkeengelsk.

Well, well. So far, so good. Stiklingene dukket opp i postkassen pakket inn i avispapir. Hva så? Jeg hadde jo lest litt på forhånd om hva man skulle gjøre. Jeg satset på å ha de liggende i kjøleskapet  i avispapiret en stund til. Men så slo det meg at jeg har jo et lagringsskap/gjæringsskap som kunne brukes. Ute var det jo minus og frost. Plantet de i fire forskjellige potter og satte de i skapet på 10 grader. Det er helt mørkt der, så de skulle ikke vokse spesielt mye.

Så glemte jeg de vekk......

Uti februar kom jeg på de. Gikk ned i garasjen og åpnet skapet. Der hadde jammen meg Northern Brewer-planten gått bananas. Fire meterlange stilker. Men de var helt hvite. Panikken bredte seg.
Det begynte å bli såpass mildt ute, at jeg satt pottene ut i solveggen for at de skulle våkne til liv. Ingenting skjedde. Var alt dødt nå?
Tok de inn og satte de i boden, der temperaturen er 18 grader, som et siste forsøk. Og du dæven, det hjalp gitt. I hvert fall for to av plantene, Chinook og Northern Brewer. Spesielt sistnevnte. Den vokser 1-2 centimeter hver dag. Nå må jeg bare vente til det blir litt varmere ute, så plantes de ut.
Håper på at Bramling Cross og EKG våkner til liv også. De har jeg satt opp i stua i sydvendt vindu, slik at de skal få mye varme og sol.

Humlene følges opp i en post senere.

Northern Brewer. Bildet er tatt 6. mars 
Northern Brewer. Bildet er tatt 7. mars.


Chinook. Bildet tatt 7. mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar