onsdag 18. mars 2015

DIY motstrømskjøler

Noe av det som er moro med denne bryggehobbyen er DIY (Do It Yourself) - prosjekter. Så langt har jeg lagd en magnetrører, bryggebenk, varmeskap, diverse elektrikerprosjekter og tappeanlegg i kjelleren. Ettersom det støtt og stadig dukker opp ting i posten til nytt bryggeri, trengs det en ny kjøler. Kjøleren som fulgte med BB30´en er ikke veldig effektiv. Den bruker nesten 40 minutter på å få vørteren ned i ca 20 grader. Kunne selvsagt ha kjøpt ny, men det er jo mer moro å lage selv.

Delene er handlet på Ebay, AliExpress og Biltema, og er som følger:
1 stk. vinylslange 5 meter 1 1/4" (Biltema) 
2 stk. slangeklemmer 31-45mm (Biltema)
2 stk. krankobling 1/2 til 3/4 (Biltema)
2 stk. t-kobling 1" (eBay)
2 stk. nippel 1" (eBay)
2 stk. foring 1" til 1/2" han/hun (eBay)
2 stk. nippel 1" til 1/2 han/han (eBay)
1 stk. muffe 1/2" (eBay)
1 stk. t-kobling 1/2" (eBay)
1 stk. termometer (AliExpress)

Deler fra eBay er like gøy hver gang. 
Så var det selve byggingen. Først må kobberrøret rulles ut (Blir levert i en spiral). Dette må gjøres forsiktig. Veldig for gjort å få en knekk på røret. Jeg har lest at mange tømmer sand, sukker, salt etc. inn i røret slik at det ikke knekker så lett. 
Men det vanskeligste var å få rullet ut vinylslangen. Det er steinhardt. Derfor ble det til at jeg prøvde å rette ut vinylslangen etterhvert som jeg dyttet inn kobberrøret. Men det ble problemer med det også. Her er dagens lærdom: Zalo is your best friend. Med litt makt gikk det å få dyttet røret inn i slangen, selv om man blir meget glatt på henda av zalo.
Kapp av slangen slik at du har ca 20 cm med kobberrør på hver side.

Kobberrør på plass i vinylslange etter mye knot.
Så var det å feste på de rustfrie delene. Dette gikk egentlig veldig greit. 
- Tre på slangeklemme.
- 1" nippel inn på røret og skru den inn i slangen. Dra til slangeklemmen over nippel og slange.
- Tre på 1" t-kobling på kobberrøret og skru den på nippelen. Tre så foringen (1" til 1/2") på kobberrøret og skru den på T-koblingen.
- For å få tredd klemringskoblingen på kobberrøet må det bores opp med et 8mm stålbor. Hvis ikke får du ikke tredd det innpå. Når dette er gjort så er det bare å tre delene inn på kobberrøret og feste den til t-koblingen.
- Fest på nippelen (1" til 1/2") i det sist hullet på t-koblingen. Skru på slangekoblingene på nippelen igjen.
- Gjenta disse punktene på andre side av slangen også.

Ikke så pent, men det funker. Må få kappet av noe strips.
- Fest så en klemringskobling i hver ende av kobberrøret (Disse to må ikke bores opp).
- På ene siden festes en muffe og en slangekobling.
- Før jeg satte på termometer rullet jeg kveilen sammen rundt en gjæringsbøtte. Brukte strips for å holde det hele på plass.
- På andre siden festes 1/2" t-kobling. I t-koblingen festes termometeret og en slangekobling.

Slik ser det ut. Funker gjør det også. Har igjen litt jobb med stripsene og få tettet
mellom niplene og slangen. 

Bruk teflontape over gjengene slik at det blir tett.

-Da er det bare å koble koble på vann-ut og vann-inn, og teste om det er tett.

I mitt tilfelle var det ikke tett mellom nippelene og slangen. Tenker jeg må ha på noe tetningsmasse mellom. Fikk dratt til slangeklemmene. Det hjalp noe, men det ble fortsatt litt vann på utsiden.

Etterpå kokte jeg opp 20 liter vann, koblet til kjøleren og testet ut effekten. Må si jeg er tålig fornøyd.
På i underkant av 20 minutter fikk jeg kjølt ned 20 liter vann til ca 20 grader. Det er helt ok synes nå jeg. 

Helt grei temperatur. Den senket seg ned fra 21 til 20 etter hvert.
Tenker at jeg skal teste med pumpe. Planen er da å kjøre vørter tilbake i kjele først, før jeg pumper ut i gjæringskar. Blir spennende å se hva tempen blir da. Kommer nok til å koble på en kran i enden av kjøleren, slik at jeg kan strupe flowen og på den måten kontrollere temperaturen på det som kommer ut.

Now you go!



1 kommentar:

  1. Fancy designer wear our website and resonable price More....
    Plz visit Plz visit:- designer wear supplier in surat

    SvarSlett