mandag 23. mars 2015

Batch #27: B-day Nema IPA




Kran fire er tom....
IPA-fatet i kjellerstua tomt.
Da er det bare en ting å gjøre, nemlig å brygge nytt. Siden jeg er den eneste av bryggelauget som har fat, samt at vi bare brygger 25 liter av gangen, blir dette et solobrygg. Har enda ikke prøvd meg på Imperial IPA, med har jo smakt noen oppigjennom de siste årene. Farlig godt er det. Farlig og godt.
Ønsket er å få en IPA som er krisp og god (bruker litt rugmalt for å fremmeheve krispheten), men ikke altfor tørr. Faren ved å brygge sterk øl er å ikke klare å gjære langt nok ned. Derfor bruker jeg litt sukker i tillegg, som er lettere gjærbart. Den skal være balansert i smaken, men skal ha et markant humlepreg. De siste 20 minuttene går det 160 gram med humle i karet. Chinook som bitter, mens valget falt på Simcoe, Amarillo og Citra til smak/aroma/tørrhumle.
Innmesk

Well, well enough with the jibbjabb.

Oppskriften er som følger:
Estimert OG: 1.073
Estimert FG: 1.011
IBU: ca 95  (Tinseth)

6.3 kg Pale malt
0.3 kg Rye malt
0.3 kg Caramalt 60 EBC

Meskes i 60 minutter på 67 grader. Mashout i 10 minutter på 78 grader.
Skyller til jeg har ca 30 liter.
Himmelske dufter

700 gr. sukker i 60 minutter.
40 g. Chinook 60 minutter
25 g. Citra 20 minutter
25 g. Simcoe 20 minutter
ca 1 ts Gjærnæring 15 minutter
1 tablett Whirfloc 15 minutter
30 g. Citra 10 minutter
30 g. Amarillo 10 minutter
25 g. Citra 0 minutter
25 g. Simcoe 0 minutter
25 g. Amarillo 0 minutter

Gjær: WLP#001 California Ale. Starter lagd på forhånd i forhold til Mr. Malty.
Gjæres på 18 grader. Skrus opp til 20 grader etter stormgjæring.

Tørrhumles med 30 g. Citra og 30 g. Amarillo etter stormgjæring.


Logg:
Jevn temperatur på 67 grader
Mash-in kl. 9.15: Kjempefin mesk. Ingen klumper, og det pakket seg ikke i bunnen. Pumpa kunne gå på grei flow uten at jeg måtte røre for å få gjennomstrømning i maltrøret. Ble mye mindre røring enn vanlig. Temp stabilt på 67 grader.

Mash-out kl 10.15: Skrudde opp til 78 grader på PID´en. Gikk rask å nå temperaturen. Lot det stå på 78 grader i 10 minutter, før jeg løftet maltrøret og skylte med 13 liter vann (76 gr.).  Vannet rant fort igjennom.
Helbom på OG.
Blir vel øl dette også.
Rørte inn sukker før oppkok. Preboil var 1.059. Det var en strek i regninga. Estimert OG i følge Beersmith var 1.073. FØKK!
Kok 11.26. Kokte i en time. Fin kok hele veien. Målte FG etter endt kok. Den var på 1.064. Det er jo altfor lavt i forhold til planen. Kjølte ned i 35 min (Skulle egentlig testet motstrømskjølere, men venter på backuppumpe). Rakk å få den ned i 20 grader. Ble litt overpitching denne gangen, men det får gå. Helte i starteren med WLP001 og satte kjøleskapet på 18 grader. Festet ikke sensoren på bøtta denne gangen. Skal brygge igjen på onsdag, så da blir det en bøtte ekstra i skapet.
Vurderte å justere humlemengdene etter at jeg leste av preboil OG, men ga f. Det er jeg glad for. En bitter bombe, men masse tropiske dufter. Yummy! Men blir langt fra noen Imperial IPA, som var planen. Får prøve igjen senere.




Gikk enklere enn jeg
hadde tro
Ble litt tid til DIY-arbeid denne gangen, siden mesken var så grei å ha med å gjøre. Fikk boret hull til kran og termometer i 80-literskjelen. Boret i tillegg opp en skive som var for liten, slik at jeg kunne bruke den på krana. Stegborene jeg bestilte fra eBay funket som fjell de. Boret hullene i kjelen på 7/8", mens skiva boret jeg 11/13". Hullet til termometeret bulket seg litt pga at boret satte seg fast og at jeg trykket for hardt. Ellers gikk det knirkefritt.
Monteringen av kran og termometer gikk nesten greit. Ble litt frem og tilbake. Glemte å sette på teflontape og hadde for små pakninger til kranen. Men fikk ordnet opp i det. Så nå er det tett. Rakk å prøvekjøre systemet med vannkokeren også. Der har jeg et større problem. Jeg må lage meg ny HERMS-kolbe med et større varmeelement. 2kW er altfor lite. Må nok ha 3.5 kW, i hvert fall. Problemet er begrensning av tilgang på strøm.




Det ble jo rett og slett tøfft.




















Innvendig. Skal bytte ut mutteren på krana til en muffe,
slik at jeg kan sette på en nippel, slik at jeg kan
feste på slangen fra  en falskbunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar