torsdag 19. mars 2015

Gjærstarter

Dette blir en amatørs forsøk på å forklare hvordan lage en gjærstarter.

Ved å lage en gjærstarter gjør du gjæra klar for kampen i gjæringskaret ditt. Jo sterkere øl du lager, jo mer gjær trenger duDu ønsker at "soldatene" skal være mest mulig klar, samtidig som du ønsker å ha nok gjærceller når det gjærbare sukkeret skal gjøres om til alkohol. Dette for å få gjæret ølet godt nok ut, samtidig som du kontrollerer fruktigheten av ølet og ikke minst at du minsker faren for infeksjon.

Dette trenger du: fersk gjær, erlenmeyerkolbe (eventuelt et litt større glass/kolbe), desinfiseringsmiddel, maltekstrakt.
Klorin, erlenmeyerkolbe 2l og starsan på sprayflaske.

Moss maltekstrakt og to rør med WLP#001 California Ale.
1. Finn ut hvor mye gjær du trenger for ditt brygg. Jeg bruker appen til Mr. Malty (Du finner her). Der beregnes det hvor mange liter starter du trenger og hvor mange rør med gjær du trenger. I mitt tilfelle får jeg opp at jeg trenger 2 rør til en starter på 1.9 liter.
verktøyet på nett

2. Kok opp maltektrakt og vann. Du trenger 1 dl med ekstrakt for hver liter med vann. Jeg koker opp 2 dl ekstrakt med 2 liter vann, og lar det koke i ca 10 minutter.

3. I mens vørteren koker, rengjør kolben/glasset du skal ha starteren i. Jeg liker å dra igjennom med en børste for å være sikker på at det ikke sitter igjen noe skitt. Etter at den er blitt ren og pen, desinfiseres den. Jeg bruker ferdigutblandet Starsan på sprayflaske.
Siden jeg bruker en magnetrører så legger jeg en ren og desinfisert rørepinne oppi kolben.
Til slutt tar jeg litt aluminiumsfolie og sprayer på med Starsan. Legg på folien som et lokk på kolben.

4. Når vørteren har kokt ferdig, heller du denne over på kolben til jeg har den mengden jeg trenger, og setter den til kjøling. Jeg kjøler den i kaldt vann i vasken. Bruk gjerne isbiter i vannet for raskere nedkjøling.


5. Kjølingen er ferdig når vørteren holder ca 20 grader. Da desinfiseres gjærbeholderene/rørene med Starsan. Deretter ristes de godt (gjæren flokkulerer seg i rørene), så skrur jeg av lokket og heller det opp i kolben/glasset.



6. Jeg har lagd meg en magnetrører (12v pc-vifte, magneter, adapter, litt treverk og en plastplate). Kolben settes på denne. Når rørepinnen setter igang å spinne vil jeg få oksygen blandet inn i starteren og dermed vil gjærcellene formere seg slik som de skal. Optimalt sett skulle jeg ha blåst inn ren oksygen i starteren før jeg satte den på røreren, men har ikke alt utstyret på plass enda.
Har du ikke magnetrører, kan du riste kolben/glasset jevnlig.

 7. Starteren lar jeg stå på røren i 36-48 timer. Når den verste skumdannelsen har gitt seg på toppen er den ferdig. Da setter jeg den til kjøling for at gjæren skal bunnfelle. Der står den til den skal tilsettes brygget. Den kan stå i 1-2 uker, men husk at det vil dø en del gjærceller ettersom tiden går.

Før bunnfelling
Klar til bruk.





















8. Når du skal helle gjæren i gjæringskaret sammen med vørteren, dekanderer starteren. Det vil si at du heller av det meste av vørteren på kolben din. Pass på at du ikke heller ut gjær. Når det er igjen litt vørter over gjæren rister du dette, slik at du får med deg all gjæren over i gjæringskaret.

Happy brewingday!


1 kommentar:

  1. Hei. når dere heller starteren fra kolben og over i vørteren, hva gjør dere med rørepinnen som ligger i kolben?? Kan ikke den falle ut av kolben sammen med starteren?

    SvarSlett