søndag 20. mars 2016

Brygging batch#48: Kaos Lager

En av to lagerbrygg i nærmeste framtid.
Planen var klar. Lager og Helles på en dag. Det gikk ikke helt slik som det skulle. Det ble med førstnevnte. Det var mye som skar seg. Er rett og slett skikkelig rusten, i tillegg til at jeg hadde litt utur.
Ok, litt om tanken bak bryggeplanen først. Jeg har aldri brygget undergjæret øl før. Derfor følte jeg det virkelig var på tide. To favoritter for min del er Samuel Adams Boston Lager og Ægir sin Helles Maibock. Som nevnt tidligere så er jeg ikke veldig fan av å brygge rene kloneoppskrifter, så derfor er oppskriftene mekket selv, men har nok kikket litt på kloneoppskriften til førstnevnte. Det er ingen kopi, men funker jo med litt hjelp.

Oppskriften

Lager er en vid kategori. Lager er undergjæret og skal lagres kaldt. Det siste vet jeg at jeg har problemer med. Men garasjen er tålig kald, så det får duge. Holdbarhet er ikke noe problem uansett. Regner med at denne blir tom ganske så fort.
Skal jeg sette denne oppskriften i en stilart så blir vel dette en blanding av alt som er av lager. Kanskje litt for bitter og litt for lite farge for å treffe Amber Lager-kategorien til Boston. Men skitt au. Jeg har gått etter hva jeg ønsker. En lager med maltpreg og med tilstedeværende bitterhet.

Est OG: 1.052
Est FG: 1.011
IBU: 32
EBC: 10.3

Justering av vann: 2 gram Gypsum i mesk og i skyllevann

5.0 kg pale malt
0.5 kg vienna malt
0.15 kg carapils
0.15 kg carared 50 EBC

Meskes på 66 grader i 60 minutter. Utmesk på 78 grader i 10 minutter.

60 gram Tettnanger @ 60 min
60 gram Hallertau Mittelfruh @ 60 min
15 gram Tettnanger @ 15 min
15 gram Hallertau Mittelfruh @ 15 min
1 tbl Whirlfloc @ 15 min
1/2 tsk Gjærnæring @ 10 min
15 gram Tettnanger @ 2 min
15 gram Hallertau Mittelfruh @ 2 min

Gjæres på 10 grader med Saflager-34/70 (rehydreres)

Kaos
Skylling for hånd. Back to basics.
Under rengjøring og klargjøring av bryggeutstyret i går stoppet pumpa. Det er jo en strek i regningen. Ny ble bestilt umiddelbart, men det tar jo noen uker når det skal sendes fra Kina.
Så planen om motstrømskjøler og kontroll på temp gikk i vasken. Plan B ble da gamlemåten.
Satte på vannet kl halv åtte på morgenen. I det jeg skulle sjekke vannet var temperaturen på 76 grader. Da var det bare en ting å gjøre, vente. Tempen sank til 68 grader, og malten ble rørt inn. Da var tempen plutselig 63 grader. Etter tjue minutter med sirkulering for hånd og tempen på i bånn traff jeg mesketemp etter 20 minutter. Satte på lokket og ventet i 40 minutter.
1.059
Å varme opp til utmesk tok sin tid. Men sirkulering for hånd er jo litt trening i midt oppi latskapen det er å vente under bryggingen. Skyllingen ble litt verre. Stuck mash er noe drit! Brukte 50 minutter. Men noe positivt (eller?) kom det ut av det. Preboil ble 1.054. Hadde jo vært greit hvis det var snakk om pale ale, IPA eller stout. Men ikke lager.
En note to self: Velg en humle for bitterhet med litt høyere alfasyre neste gang. 120 gram ved oppkok er bare stress. Det ble liggende som et lokk og ulme i en nesten full kjele. Det gikk som det måtte gå. Overkok. Ellers gikk det vel greit. Kjølingen tok jo sin tid. Fikk den ned i 14 grader. Det må være innenfor. OG ble 1.059. For å justere OG kokte jeg opp tre og en halv liter med vann (kjølte ned etterpå) og tilsatte i gjæringsbøtta.
Tilsatte tre pakker rehydreret Saflager-34/70 , pøste på med O2 og satte bøtta i kjøleskapet på 10 grader.
Vørteren smakte som himmel på jord. Blir spennende å se om det smaker like himmelsk etter noen uker med gjæring.





Mye humle når alfasyren er lav.
Det gikk jo som det måtte gå....


Smak av #46 og #47

De to forrige batchene er ikke ferdig. Hadde håpet at Funktowngjæra skulle jobbet litt raskere, slik at jeg kunne flaske den i morgen. Men det er fortsatt liv i karet, og SG er 1.016. Den smaker og lukter himmelsk. Jeg luktet på den og synes den luktet et snev av hvitvin. Litt syrlig, men fruktig av det tropiske slaget. Smaken er litt syrlig, men du dæven å godt. Så spørs det om den blir ferdig til Hovden Tour.
Når det gjelder Måsåbjønn Amber Ale, så har den gjæret lengre ned enn Funktown Alen. Men den smakte mindre ferdig. Det var veldig bitter. Smakte litt for mye gress. Har jo ikke tørrhumlet, så vet ikke helt hvorfor jeg får den smaken. Har prøvd å google litt, men finner ikke svar. Kan rett og slett være at den ikke er gjæret ferdig og ting ikke har satt seg skikkelig.
Den som venter, finner ut. Men kjenner jeg er litt skeptisk til denne akkurat nå. Dumt, for jeg har gledet meg til Amber Ale.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar