lørdag 12. mars 2016

Brygging batch#47: Måsåbjønn Amber ale

Da er det en uke siden sist det var brygging. Må si det er deilig å være i gang igjen etter en lengre pause. Denne gangen var det Amber Ale som sto på planen. Har hatt en sekk ferdig kvernet malt liggende siden desember. Var innom BryggSelv for et par uker siden, og der fikk jeg til svar at dette ikke skulle være noe problem. Da stoler jeg på det. Jeg vet at dette er et tema som har blitt diskutert opp og ned i mente på diverse forum. Ølbrygging.no har vel også utfordret hjemmebryggere til å teste ut om man merker forskjell på nykvernet malt, og malt som har ligget en stund. Vel tiden vil vise om det blir merkbart når gjæringen er unnagjort. Utfra smaksprøven jeg tok etter endt brygging i dag kunne jeg ikke merke noen forskjell. Men det skal vel legge til at jeg ikke har noen gane som har nok trening eller kursing til å kjenne nyanseforskjeller på sånt.

Planen

Oppskriften har jeg laget selv, men fikk inspirasjon og hjelp fra Jamil Zainasheff sin Amber-oppskrift i Brewing Classic Styles. Jeg har aldri vært noen fan av kloneoppskrifter og å kopiere oppskrifter hentet fra andre. Jeg synes det er litt ekstra stas å sette et personlig preg på det jeg brygger. Det blir kanskje i enda større grad hjemmebrygget. Å sitte med Beersmith foran seg og leke seg med ingredienser er noe helt eget. Derfor ble oppskriften som følger.

Est OG: 1.056
Est FG: 1.011
IBU: 52.5
EBC: 30.2
25 liter

Ingredienser:
4.8 kg Pale malt, Maris Otter
0.3 kg Crystal malt 120 EBC
0.5 kg Carared 50 EBC
0.5 kg Munich malt 25 EBC
0.3 kg Victory malt
90 gr.  Carafa 1
Meskes på 66 grader i 60 minutter. Utmesk på 78 grader i 10 minutter.

25 gram Centennial @ 60 min
30 gram Mosaic @ 15 minutter
30 gram Centennial @ 15 minutter
1 tablett Whirlfloc @ 15 minutter
1/2 t-skje Yeast Nutrient @ 10 minutter
30 gram Mosaic @ 0 minutter
30 gram Centennial @ 0 minutter
40 gram Mosaic tørrhumle @ 5 dager

Vannjustering: 
6 gram Gypsym i meskevann og skyllevann
2 gram Natron i meskevann og skyllevann

Gjær: US-05 
Gjæres på 19 grader i 14 dager.

Jamilish blir Måsåbjønn

Så var det bryggedagen da. Planen var jo egentlig å kalle denne for Jamlish, ettersom det er oppskriften til Jamil som er inspirasjonen til brygget. Men så var det dette med gjennomføringen da. I dag ble det mye panneklask! Herre min hatt og fadderullandei! Derfor passer det bedre med Måsåbjønn (lænningsuttrykk)
Startet med å varme vann kl 7 i dag tidlig. Det er jo greit skuring. Rakk å spise frokost og drikke en kaffe mens jeg ventet. Tok med maltsekken ned i garasjen og var klar som et egg. Men fader da! Vannet holdt 35 grader. Det er jo litt i underkant.....
Hadde jo da selvsagt glemt å skru opp effektregulatoren til 100%. Jaja. Måtte jo bare skru på full gnu og vente. Kuttet meskingen med 15 minutter. Timeplanen for dagen inneholdt håndballturnering i Søgne kl 14. Så her var det bare å kjøre klampen i bånn.
Mesk i gikk greit. Temperaturen i garasjen var av det kjølige slaget, så måtte hoppe og danse litt. I meskerøret var det store forskjeller på temperaturen, så om det blir 65. 66 eller 67 grader er jeg meget usikker på.
OK. Så var det utmesk da. Skru PID-kontrolleren på 78 grader er en smal sak. Men det blir litt trøblete når termostaten på apparatet står på 70 grader. Det oppdaget jeg ikke før det hadde gått nærmere en halv time. Så nok et klask i panna der altså.
Vel, vel. Skyllet med 14 liter vann og satte i gang. Preboil SG ble 1.051. Kok gikk som smurt og endte på 1.056 som planlagt. Eller refraktometeret viste 1.056, hydrometeret viste 1.54. Så ja, blir vel egentlig 1.055 da kanskje. 
Den er fin på farge. Veldig klar vørter. Bitterheten er markant, slik jeg liker det. Finfin aroma av citrus og søtlig malt. Smaken er maltdreven, men en god touch med tropisk frukt. Nå står det å godgjør seg i gjæringskapet (19 grader) som jeg mekket i fjor. Kjøleskapet er opptatt med gjæringen av Blonde Ale. 
Lenge leve tålmodigheten. Bare å smøre på et tjukt lag. En måned er lenge, når det er tomt for Amber Ale.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar