søndag 6. mars 2016

Brygging Batch#46: Hovden Tour Blonde


Lenge siden det har blitt brygget noe her i gården. Skal ikke legge så mye ut om det, men nå ble abstinensene for store. Planen var egentlig å brygge et par Saison etter nyttår for å bli med på Hjemmebryggertreffet på Midgard i Kristiansand. Men så ble planene annerledes den helga, så da ble det utsatt. Men nå står Hovden Tour for tur i begynnelsen av april. Må jo røre litt på kroppen for å trene av seg noe av alt ølet som blir konsumert. Og etter endt skirenn er det jo deilig å slappe av med en ale eller fler. Så planen er en lettdrikkelig blonde.
Maltsammensetningen er den samme som Athanum Blonde, som jeg brygget før jul. Denne gangen er det singlehop Mosaic. Og kanskje det mest spennende er gjæren, nemlig Funktown fra Yeast Bay. Denne gjæren er en blanding mellom Vermont-gjæra og en villgjær. Den skal gi masse fruktig smak og litt funk. Gleder meg veldig til å sjekke resultatet på denne.

83.9% Pale Malt
8.1% Vienna Malt
4% Carahell
4% Wheat
Meskes på 65 grader i 60 min, utmesk på 78 grader i 10 min.

Humlesammensetningen er som følger

60 min Mosaic @ 10.6 IBU
20 min Mosaic @ 12.8 IBU
10 min Mosaic @ 7.7 IBU
0 min Mosaic 1gram/l
Tørrhumles med 1 gram/l

Gjæres med Funktown fra Yeast Bay. Gjæres på 20 grader. Skrus opp til 22 grader etter stormgjæringen.

Så hvordan gikk nå dette? Joda, det gikk egentlig over all forventing tatt i betraktning at det er lenge siden sist.  Bryggedagen tok ca seks timer fra oppvarming av vann til jeg var ferdig med å vaske.
Temperaturen under mesking holdt seg jevn hele veien. Kjørte på med pumpe og PID, og mesken var passe tykk. Rakk til og med å se litt vintersport mens jeg ventet.
Litt stress ble det. Vekta var tom for batterier, men hadde heldigvis ekstrabatterier i roteskuffen, Vannslangen hadde det frosset hull på i vinter, så det ble skikkelig vått i garasjen under kjølingen. Preboil var 1.051. OG ble målt til 1.059. Det var 5 poeng over forventet. Hvorfor det skjedde vet jeg ikke. Lenge siden jeg har hatt så bra utbytte. Av den grunn måtte jeg legge til litt humle ved 20 minutter for at IBU skulle bli  ca 30. Planen var egentlig å bruke 15 gram der, men det ble 20 gram. IBU endte da på 31.1. Så da blir det vel nesten mer en Pale Ale enn en Blonde. Men jeg kaller det en Blonde, og da blir det sånn.
Kjølte ned vørteren 3 grader for mye. Men det er vel bedre enn 3 grader for mye.
Det eneste som plager meg er vel at OG ble for høy. Brukte et rør med gjær etter råd fra BryggSelv. Men med enda mer sukker enn forventet, så skulle jeg kanskje hatt to rør. Stopper gjæringen opp så får jeg kjøre på med litt US-05 for å få gjæret ut siste rest.
Nå er det bare å vente. Håper dette blir en slager. Oppdatering kommer.

Mens jeg ventet på at det brygget skulle kjøles ned, så rakk jeg å bøye til en spargering til det nye oppsettet (bilde kommer senere). Stadig nye deler som ankommer i posten. Målet er å få ferdig nytt oppsett i løpet av året. RIMS-røret er nesten ferdig. Mangler varmeelement og sightglass. Så skal det bestilles to kjeler og deler til styreskap. Skal få mer strøm i kjelleren og da kan jeg bygge styreskap. Gleder meg stort til å begynne på den jobben.

Noen bilder fra dagen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar