lørdag 3. september 2016

#50 Triple C i ny drakt

Etter en laaang pause, så var det på tide å brygge igjen. Like greit å brygge en IPA når det er lenge siden sist. Ikke så mye som kan gå galt. Oppskriften er en gammel kjenning her på bruket. Triple C fikk en hederlig tredjeplass for et par år siden i en konkurranse på Christianssand Brygghus. Maltbasisen er den samme, bortsett fra at jeg la til 150 gram med havregryn. Men gjorde om på humlesammensetningen og gjæra. Opprinnelig brukte jeg Columbus, Centennial og Citra. Denne gangen ble det Columbus, Azacca og Simcoe. Gjæren som ble brukt sist var US-05. Denne gangen tenkte jeg å bruke WLP007. Men i det jeg skulle kjøpe varene på BryggSelv, ble jeg overtalt av Tellef til å kjøre på med noe litt mer spennende. Har hatt stort hell med Funktown Pale Ale-gjæra fra Yeast Bay. Så da endte jeg opp med denne.

Når det gjelder selve bryggingen, har jeg ikke koblet opp den nye pumpa. Så nok en gang kjører jeg det på gamlemåten. Manuell sirkulering funker det også. Det gikk vel ikke helt etter planen denne gangen. Hodet er fullt av mye om dagen, så da blir det litt vims. I det jeg var ferdig med å varme vannet til 70 grader, klarte jeg å velte kjølespiralen. Den ramlet selvsagt midt oppå termometeret som knuste. Fuck it, kjørte i malten, rørte godt ut og satte på lokket. Reiste på Europris og handlet nytt. Det vil si, jeg kjøpte to siden de ikke er helt stabile. Da jeg kom tilbake var temperaturen litt for lav, men skrudde opp tempen og sirkulerte til jeg hadde 67 grader. Mesket i 45 minutter, totalt 70 min.
Sirkulerte til jeg nådde mashout og skyllet med 15 liter vann. Resten gikk som en lek.
OG endte på 1.066. Et rør med Funktown ble kippet i bøtta. Litt underpitch vil forhåpentligvis stresse gjæra litt, så jeg får en enda mer fruktig IPA. Tilsatte oksygen og satte den i skapet på 20 grader. Da er det bare å vente og se.

Oppskriften til 25 liter er som følger:

6 kg Pale malt
0.5 kg Lys Munich malt
0.3 kg Carahell
0.3 kg Dark Crystal
0.15 kg Bjørns lettkokte havregryn

10 gram Columbus @ 60 min
33 gram Simcoe @ 20 min
20 gram Columbus @ 15 min
33 gram Azacca @ 15 min
33 gram Simcoe @ 10 min
33 gram Azacca @ 5 min
30 gram Columbus @ 0 min

Whirlfloc og gjærnæring tilsatt @ 15 min
Gjæres med Funktown Pale Ale fra Yeast Bay

Tørrhumles når det gjenstår 5 dager:
30 gram Columbus
33 gram Simcoe
33 gram Azacca











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar